Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare

Fredrik

Men Leffe de blir ju 5,60m…

#10811 Svar

Anders Nelson

Det står så här att det skall vara minimum 6 meter foderrör varav minimum 2 meter i fast berg.
    SGU Sveriges Geologiska Undersökning som kräver detta menar att då minskar försurningen av vårt grundvatten om man på detta sätt kan fördröja infiltrationen av nederbörden och på detta sätt buffra upp detsamma.
    Vad jag gissar så gäller det en energibrunn i det här fallet och då har det ingen större betydelse då du sannolikt har återfyllt med jordmassor ovanpå det tätslutande locket på borrhålet.

#10804 Svar

kalle

Jag hade tänkt byta ut min gamla ringpump och hydrofortank då det pissar och läcker snart överallt från både pump och tank. När jag började titta närmare på brunnen så visar det sig att där är borrat. Efter kontakt med förra ägaren fick jag besked att det är borrat 80 meter. Hur funkar det då med ringpumpen? Är den nån slags ejektorpump? Kan jag byta mot ett "vanligt" pumphus, typ jetpump med hydrotank? Har frågat två "rörmokare" men de vågar inte svara utan tycker jag ska prova!    

#10806 Svar

Anders Nelson

Är det en ren borrning så har du med stor sannolikhet en ejektorpump.
    Det kan ibland vara så att man borrat i den gamla grävda brunnen och kapat röret nere vid botten, om då vattnet strömmar upp i den grävda brunnen så kan man använda en vanlig ringpump.
    En vanlig ring-centrifugalpump har en sugförmåga ner till max 8 m .
    Har du järn/mangan i ditt vatten så installera en hydrofor i stället för trycktank, då får du möjlighet att lufta ditt vatten före filtrering.

#10807 Svar

kalle

Det är borrat i den gamla brunnen. Det går ner två rör från ringpumpen i borröret. Har inte dragit upp slangarna och kollat men kan det vara så att det är ejektor nere i brunnen, och att pumpen trycker ner vattnet i stället för att suga??

#10808 Svar

Anders Nelson

Ja du har rätt det är ejektorn som sitter i borrhålet och pumpen pumpar tillbaks en del av vattnet och då får du sk ejektorverkan.

#10809 Svar

kalle

går det då att sätta in en ”vanlig” sugpump istället??

#10810 Svar

Anders Nelson

Nej det gör det inte om vattenytan sjunker ner mer än 7 meter under markytan.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
Svar till: byta ut ringpump
Din information:

36 + = 43