Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

Henrik

Hej!
    Har en grävd brunn med ca 10m ned till vattenspegeln och sedan ca 1,5m med vatten (diam.1m).
    Detta kan tyckas räcka då även tillrinningen är ok.
    Men med 3st tjejer i huset och perioder med lågt grundvatten blir det en bristvara vilket jag vill lösa.
    Vi bor på en grusås och undrar hur och vad kan vi göra?
    Har "slammat" upp brunnen och fick upp lite slam och en del sand.
    Hur fungerar en "spets" och vad kostar detta (ca 11,5m ned till botten).
    Går det att fördjupa brunnen och skulle det vara prisvärt mot att djupborra?
    Har även funderingar på att sänka ned nya cementringar för att få en fräsch brunn (under förutsättning att vi kan få mer vatten i brunnen) vad bör jag tänka på då och hur skall man gå tillväga?

Tacksam för svar! Detta är ett mycket bra forum och många vettiga svar.

mvh / Henrik

#10488 Svar

Anders Nelson

Att fördjupa en 10 m grävd brunn i en grusås är inte lätt och kostar mycket pengar.
    Att borra i brunnen är inte bra då det kan bli svårt att få tätt mellan foderröret och berget pga ett ringa djup på gruslagret.
    Kontakta din närmaste GEOTEC-borrare för konsultation och ev placering av ett borrhål i anslutning till din grävda brunn.

#10486 Svar

Mikael Madsen

Har en grävd brunn som jag håller på att rusta upp. Nej faktiskt så läcker det inte mellan ringarna.. Det som står på tur nu är ett nytt brunnslock. Har letat febrilt efter färdiga lock men verkar tunnt på marknaden. Blev lycklig för ett tag då jag hittade fiberförstäkta plastlock som var låsbara på iföecotrap men strorlekarna stämmer inte nåt vidare. Mina ringar är 1000 inv och 75 tjocka dvs ca 1150 utv.
    Någon som känner till någon som tillverkar färdiga lock som kan passa. Känner inte för att släpa dit ett betonglock på över 300kg.
    Alternativet är att tillverka ett i aluminium. Trä som det gamla var i känns inte gediget nog.

#10487 Svar

Anders Nelson

Kontakta en plåtverkstad och be dem att tillverka ett lock av aluminium.

#10485 Svar

Mats

Skaffa kommunalt vatten. Jag har själv haft samma problem som er, och har kollat upp vad det kostar att borra. Då var inte valet svårt kan jag säga. Du är alltid garanterad vatten. Annars kör kommunen ut vatten till dig.
    Mvh Mats

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
Svar till: Grävd brunn
Din information:

62 − = 53