-
FörfattareInlägg
-
Fredrik LöfgrenHejsan!
Fastnade i dette forum i över en timme, mycket intressant att läsa här 😉
Jag har en egen borrad brunn på cirka 25 meter där vi får vårt vatten, vi delar brunnen med en granne, men har var sin anläggning. Vi bor på en rullstensås mellan två mindre sjöar.
Min anläggning är en Grundfos pump med kollektor, och jag har cirka 40 meter horisontellt fram till hålet som sedan då är cirka 25 meter djupt.
Vi får hur mycket vattensom helst, inga problem med det. Däremot så har vi problem med aggressivt vatten, vårt pH var nere på 6.1 vid senaste mätningen. och då beslutade vi oss för att köpa ett filter. Tyvärr köpte vi ett från Polarvatten i Storuman som försvann från marknaden bara ett halvår senare ;-(
Till systemet har vi också en hydropress som verkar vara rätt kass. Möjligtvis är blåsan t o m sönder. Nu är det då dags att köpa ny och jag undrar om jag skall köpa en hydropress igen (i glasfiber) eller en hydrofor?
Jag har sett inlägg där det rekommenderas hydrofor om man skall filtrera bort järn och mangan, men inte vid pH-höjning?
Min lokala rörfirma sade att en hydropress blir så mycket billigare och enklare att installera (runt 3000-3500) och att en hydrofor blir dyrare och krångligare (ca 8000-8500). han tyckte dock att hydroforen var bra om man har partiklar i vattnet för då slipper man få dom i silarna, utan dom samlas på bottnet av hydroforen istället.
Anders NelsonI ditt fall så hade jag investerat i en hydrofor samt ett automatiskt avsyrningsfilter som spolar en gång i veckan. Du måste dock sköta avsyrningsfiltret genom att fylla på massa efter hand som det förbrukas.
Fredrik LöfgrenHej igen!
Ok, det lutar väldigt startk åt hydrofor med andra ord!
Men vad menar du med automatiskt avsyrningsfilter? Jag har ju redan ett pH-höjande filter ifrån Polarvatten?
Det som vi köpte från Polarvatten är inte automatiskt, och har ingen renspolning?
/FREDRIK
Anders NelsonaDå har du sannolikt ett enkelt genomströmmningsfilter, detta skall fyllas på med massa efterhand som det förbrukas.
Du bör se detta på något sätt att filtermassan sjunker i filtertanken.
Lars-Åke ErikssonJag har sen en tid tillbaka (2år)haft en Wellmate glasfiberhydrofor. Den funkar sådär.
Det jag har problem med är att vattnet ut från den är vit,full av luftbubblor. Vattnet ”kokar” över av alla luftbubblor som vill upp till ytan om man tappar upp ett glas.
Vattnet före (från borrhålet)hydroforen är klart och fint. Kan det vara fel på min luftinjektor (WellMate Micronizer)? Vad ska den vara inställd på (till Hydrofor HP-9)(WM-HP-150)?
Vet någon annan vad felet ligger?
Har även installerat ett stigarör för avluftning av illaluktande vatten. Kan det vara fel på den?
Hör av er med er kunskap! -
FörfattareInlägg
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Vill du sända brev till oss (inte paket)? Då är adressen Box 1127, 221 04 Lund.
Postpaket sänder du till:
Vill du ringa oss? Vårt växelnummer är 075 700 88 20