Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

E Sandberg

Hejsan alla kloka!

Vi har en 100 lit hydropress med 2 bars förinställt "tomtryck".
    pumpen startar också vid ca 2 bar (mer bestämmt 1,9). Det märks ingen nedgång i systentrycket då pumpen startar.

Jag har provat att ställa pumpens avstängningstryck på olika tryck och helt logiskt fått olika fyllnadsgrad. Ovetenskapligt enligt nedan (Tryck, fyllnadsgrad, pumpdrifttid):

2,5 bar, 12 lit tar 1 min 25 sek
    3,0 bar, 24 lit tar 3 min 20 sek
    4,0 bar, 38 lit tar 9 min 25 sek

När hydropressen är tömd ligger arbetstrycket kontinuerligt på 2,2 bar vid bevattning genom smalslang och Gardenakopplingar (ger då 12 lit/min).

1. Skall jag sänka hydropressens "tom-mottryck" resp. pumpens starttryck för att utnyttja hydroforkapaciteten? (dvs acceptera ett lägre hydropresstryck på kanske 1,5 bar med visst tryckfall innan pumpstart = färre start och stopp vid hushållsbruk)

2. Vad är lagom driftekonomiskt max-/stopptryck? (Pumpen kanske blir varm nere i hålet då flödet inte blir så stort vid den sista uppfyllnaden. Sista fyllnaden drar kanske stöm i onödan.)

3. Är 2/3 fyllnadsgrad lagom för att utnyttja hydropressens "vinster" om jag skall experimentera med mottrycket? (Kanske kärlet är onödigt stort och detta fyllnadsförhållande för mycket för pumpstackarn)

Tacksam för svar!

#7690 Svar

Anders Nelson

Jag förutsätter att du har en normal villa.
    Ställ då in tillslagstrycket på 2,2 bar så har du en liten marginal neråt till tom tank.
    Ställ sedan frånslaget på 3,5 kg då det ser ut som att din pump i borrhålet börjar närma sig max tryck vid 4 kg/40 meter.
    Gör du så här så får du en väl fungerande anläggning.

#7691 Svar

E Sandberg

Supersnabbt svar! (Imponerad)

Det är nog riktigt: enligt den graf jag försökt att få fram ser det ut som att pumpen inte tillför hydropressen något vatten vid 4,5 kg.

Jag tolkar att det är lämpligt att behålla 2 kg övertryck i hydropressen m.a.o.

Tack!

#7692 Svar

Anders Nelson

Ja säger bruksanvisningen det så skall det vara så.

#7693 Svar

E Sandberg

Tyvärr har jag ingen bruksanvisning för hydropressen. Endast en d:o för pumpen, mycket sparsmakad dessutom, bl.a. sägen den att det lägsta vattenflödet genom pumpen, för att undvika överhettning, skall vara 0,5 m/s. ???

Detta finner jag lite annorlunda…

Jag har nu kört pumpen med ”dina” förlag och den går väldigt bra.

#7694 Svar

Anders Nelson

Kör då vidare, så kommer det att fungera i dina olika driftsfall.
    Tänk på att du skall underhålla trycktanken med luft om detta skulle sjunka.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
Svar till: Inställning av hydropress
Din information:

+ 43 = 44