Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Roland

Har en gammal borrad brunn sedan 50-talet. De senaste 30 åren har den endast använts för bevattning. Foderröret är ca 105 mm invändigt. Det ligger en dränkbar pump 65 meter ned och vattenytan är 18 meter ned. Hörsägen säger att det är borrat till 123 meter och då kom vattnet. Eftersom jag behöver 90 meter aktivt hål för bergvärme lodade jag hålet med en stuprörsbit på 95 mm. Det tog då stopp på samma djup som pumpen låg dvs ca 65 meter. Kan det vara sand och slam ned till 123 meter? Går det i så fall att spola upp? Jag har heller ingen aning om ifall det kan ligga skrot i botten, tex borr- eller pumpstänger. Det finns ingen kvar att fråga.

Tack på förahand

Roland

#10782 Svar

J-O Arnbom

Sitter pumpen kvar i hålet, så är det nog stopp mot den. Sitter den inte kvar så är det ganska osannolikt att det skulle vara 58 m slam, men det kan vara någon lös bergbit som sticker ut och gör att du inte kan komma djupare med ditt lod.

#10783 Svar

Roland

Tack för svaret. När jag lodade med ett 2 meters armeringsjärn tog det först stopp vid 65 meter. Efter några försök for den ned till 132 meter! Hängde därefter tyngder (ca 10 kg) i stupröret. Då tar det stopp vid 65 meter igen. Jag antar att om det varit en slampropp hade jag kunnat hacka mig igenom den?

#10784 Svar

J-O Arnbom

Det verker vara bergbitar som fallit ut i brunnen (ett ras). Du kommer förbi med smala lod, men inte breda. Det var nog därför pumpen satt på detta djup, man fick inte ned den längre.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Slamsugning av gammal borrad brunn
Din information:

59 − = 55