Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Hans Nilsson

Jag har en alldeles nyborrad brunn (utförd av ett Geotec-företag) och som efter några veckor ger vatten med en distinkt lukt av svavelväte. Installationen med hydropress sägs på sina håll inte lämplig för luftning. Vad gör jag?

#7284 Svar

Anders Nelson

Använd brunnen ett tag så att du får omsättning på vattnet, tag sedan en fysikalisk-kemisk vattenanalys (din borrare har flaskor för detta)faxa en kopia till mig så skall jag hjälpa dig att tolka denna.
    Har du endast svavelväte i vattnet så löser man ofta detta genom en luftinjektor, hydrofor och en avluftare.
    Har du en hydropress så kan det vara svårt att bli av med luften.

#7285 Svar

Hans Nilsson

Hej och tack för svar på min tidigare fråga  tisdag 20 september 2005, kl. 13:58:37

Jag har nu fått provsvar och vi har problem med missfärgning samt svavelväte. I övrigt OK. Analysen från Filtrena offererar också en syreaktivator som de säger också fungerar ihop med vår hydropress. Andra säger att det räcker med ett kolfilter vilket jag dock tvivlar på.

Men hur är det med syrekativatorn? Den släpper väl ut allt avlägsnat svavelväte i pumprummet under huset och då antar jag att det läcker in. Eller är svavelväte tyngre än luft?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: Svavelväte
Din information:

+ 30 = 37