-
FörfattareInlägg
-
MartinJag har en 12-ringars grävd brunn som läcker ordentligt i skarvarna. I stället för att borra en ny brun så lockas jag nu av tanken om att dra ned ett plaströr i brunnen, dra ned singel i botten av plaströret, och sedan täta mellanrummet mellan cementringarna och plaströret. Men vilket materiel ska jag använda? Bentonitlera har nämnts – men var köper man detta och hur dyrt är det? Cement? Vilken dimension krävs på plaströret, 50,80 cm? Jag har ett bra flöde i brunnen. Mycket tacksam för svar.
Anders NelsonGör så här:
Slamsug brunnen ordentligt.
Montera så stora plaströr som möjligt, är dina cementringar 100cm så montera gärna 80-90 cm rör.
Fyll ut mellanrummet med ren sand, som är fritt från alla fötoreningar.
Lägg bentonitpellets, ca 30cm mittför varje skarv på cementringarna.
Bentonitpellets kostar mellan 5-10 kr kg.
Bentonit finns att köpa lite varstans, kolla med GEAWELLTECH 031-7956100.
Fyll sedan på med ett lager tvättad singel ca 20 cm i botten av brunnen samt klorera anläggningen.
Hur man klorerar finner du i mina tidigare svar.
MartinI mitt föregående inlägg glömde jag tyvärr att nämna att jag har problem med färgat vatten, orsakat av humus. Är sand fortfarande ett alternativ i så fall? Du skriver vidare att ”Lägg bentonitpellets, ca 30cm mittför varje skarv på cementringarna”. Då jag har 12 ringar är det ju hemskt svårt att vara nere i brunnen och lägga Bentonit vid varje ringskarv. Cement, varför fungerar inte det? Då kan jag ju slamsuga, montera in röret (Kan få tag på fjärrvärmerör), samt fylla på med 20 cm singel i plaströret. Kan man inte därefter bara gjuta cement runt detta rör hela vägen upp.
Anders NelsonFöredrar du cement så går det lika bra.
Se bara till så att du inte gjuter igen hela brunnen.
Annars kan man använda ett måttband för att se var skarvarna börjar. -
FörfattareInlägg
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Vill du sända brev till oss (inte paket)? Då är adressen Box 1127, 221 04 Lund.
Postpaket sänder du till:
Vill du ringa oss? Vårt växelnummer är 075 700 88 20