Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Stefan

Hej

Jag skulle behöva lite hjälp med borrhålsdjup och effekt på VP.

Närmaste stad = Örnsköldsvik
    Byggnadens ålder. = Byggt år 2000
    Uppvärmnd yta m2. 180+(55 garage)
    Antal våningar. = 1.5
    Källare. Nej
    Radiatorer eller golvvärme. Golvärme i garage och bottenplan i hus. Radiatorer på överväningen.
    Nuvarande uppvärmning och förbrukning per år. ca 25000 kWh + hushållsel.

Tack på förhand

#11656 Svar

Anders Nelson

Har du bara underhållsvärme i garaget så räcker det med en 7 kw värmepump och ett aktivt borrdjup på 250 m.
    Har du däremot full värme i garaget så rekommenderar jag en vp på 9 kw och ett aktivt borrdjup på 275-280 m.
    Ditt hus drar ca 9,5 kw vid en utetemperatur på – 25 grader.
    Jag har räknat på din tidigare energiförbrukning och föresatt att huset är isolerat enligt 2000 års normer.

#11657 Svar

Stefan

Tack för svaret.

Jag har fått in en offert av en vvs firma.
    Dom rekomenderar en pump på 8 kW och ett aktivt borrhål på 176 m.
    Det skiljer 100 m på deras och din uträkning hur kan det skilja så mycket? Vad ska jag välja?

#11658 Svar

Anders Nelson

Jag har beräknat ditt borrdjup med hjälp av ett beräkningsprogram som är framtaget av SVEP-Svenska Värmepumpföreningen i samarbete med energimyndigheten så det är rätt beräknat.
    Om du går på en 8 kw vp så är mitt råd att inte borra mindre än 250 m aktivt annars är risken stor att du får is i borrhålet och slangarna kläms ihop av isen och vp stannar.
    Du kan alltid testa installatören om han är villig att lämna lika lång garanti på borrhålet som på värmepumpen, 5-10 år.
    Hade du bott i södra delan av landet med en grundvattentemperatur på 8-9 grader så hade installatörens borrdjup varit något så när rätt, nu har du sanolikt en grundvattentemperatur på ca 5 grader eller lägre och därför behöver du ett större borrdjup för att ta ut samma mängd värme utan att borrhålet fryser.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Bergvärme? Borrhålsdjup? Effekt?
Din information:

− 1 = 3