-
FörfattareInlägg
-
StefanHej
Jag skulle behöva lite hjälp med borrhålsdjup och effekt på VP.
Närmaste stad = Örnsköldsvik
Byggnadens ålder. = Byggt år 2000
Uppvärmnd yta m2. 180+(55 garage)
Antal våningar. = 1.5
Källare. Nej
Radiatorer eller golvvärme. Golvärme i garage och bottenplan i hus. Radiatorer på överväningen.
Nuvarande uppvärmning och förbrukning per år. ca 25000 kWh + hushållsel.Tack på förhand
Anders NelsonHar du bara underhållsvärme i garaget så räcker det med en 7 kw värmepump och ett aktivt borrdjup på 250 m.
Har du däremot full värme i garaget så rekommenderar jag en vp på 9 kw och ett aktivt borrdjup på 275-280 m.
Ditt hus drar ca 9,5 kw vid en utetemperatur på – 25 grader.
Jag har räknat på din tidigare energiförbrukning och föresatt att huset är isolerat enligt 2000 års normer.
StefanTack för svaret.
Jag har fått in en offert av en vvs firma.
Dom rekomenderar en pump på 8 kW och ett aktivt borrhål på 176 m.
Det skiljer 100 m på deras och din uträkning hur kan det skilja så mycket? Vad ska jag välja?
Anders NelsonJag har beräknat ditt borrdjup med hjälp av ett beräkningsprogram som är framtaget av SVEP-Svenska Värmepumpföreningen i samarbete med energimyndigheten så det är rätt beräknat.
Om du går på en 8 kw vp så är mitt råd att inte borra mindre än 250 m aktivt annars är risken stor att du får is i borrhålet och slangarna kläms ihop av isen och vp stannar.
Du kan alltid testa installatören om han är villig att lämna lika lång garanti på borrhålet som på värmepumpen, 5-10 år.
Hade du bott i södra delan av landet med en grundvattentemperatur på 8-9 grader så hade installatörens borrdjup varit något så när rätt, nu har du sanolikt en grundvattentemperatur på ca 5 grader eller lägre och därför behöver du ett större borrdjup för att ta ut samma mängd värme utan att borrhålet fryser. -
FörfattareInlägg
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Vill du sända brev till oss (inte paket)? Då är adressen Box 1127, 221 04 Lund.
Postpaket sänder du till:
Vill du ringa oss? Vårt växelnummer är 075 700 88 20