Taggat: 

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Janne

hej
    vi har nyss flyttat in i ett hus med grävd brunn med 7 st cement ringar ca 1m diameter, första månaden låg de ganska stabilt mellan 2,5 till 3,5 ringar med vatten…. men nu har de sjunkit jätte mycke, först till ca 1,5 ring o nu har jag knappt en ring kvar( tror de e 60-70 cm). mycket ojämn tillrinning men oftast mindre än 20 cm på ca 12 tim…
    jag ska skaffa mig borrad brunn…men har ont om pengar just nu…
    men vad ska jag göra så länge? jag har läst om slamsugning m.m. och om rörspets? vad e de o hur funkar den?

#8577 Svar

Janne

nur har de inte rest sig i brunnen alls på 24 timmar…sjunker sakta i o med att jag använder vatten, jag snålar jus nu som f–n, men de hjälper inte.

kan jag klättra ner o slå någa ”hål” i botten på brunnen med spett eller liknande? en kompis hade gjort detta o lyckats få bra flöde igen. vet inte om de e bra o göra så…

#8578 Svar

Anders Nelson

Har du mycket slam i brunnen så bör du slamsuga den.
    Är den helt tät i botten så kan du alltid försöka att öppna denna med hjälp av att spetta ett antal hål i botten.
    Jag misstänker att dina företrädare inte gjorde av med så mycket vatten som du gör nu och därför räckte vattnet åt dem.
    Får du inte vatten i tillräcklig mängd om du gör enl ovan så är det bara till att borra en ny brunn.
    Glöm inta att anlita en GEOTEC-ansluten borrare.

#8579 Svar

Janne

nu har jag iallafall borrat. 66m o 2500l/h. men inkopplingen dröjjer…

så en fråga om min gamla brunn

nu när de har regnat i massor så har vattnet stigit rejält i brunnen, väggarna i brunnen har varit mycket blöta o vi tror att regnvattnet går in i brunnen, eftersom det bara höjs i direkt samband med regn… o nu håller den på o svämma över… mindre än 1 meter kvar till kanten nu på en 7 rungars brunn.
    vad kan man göra?
    vi dricker inte vattnet men vi duchar o diskar i de…kan man göra de utan fara?
    jag kan ana en liten jord-aktig lukt…
    ///Janne

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: grävd brunn med dålig tillrinning
Din information:

49 − = 39