Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Håkan

Jag köpte för ett år sedan ett hus med en vattenanläggning som består av en borrad brunn(63 m) sugpump samt hydropress som jag har lite problem med. Trycket är väldigt dåligt så vid dusch kan dottern knappt spola ur sitt långa vackra hår. Vad jag förstår så skall man kunna öka pumpens till och frånslag och jag har "hittat" tryckströmbrytaren men det finns ingen skala att gå efter så justeringen blir lite svår. Hydropressen läcker så den töms på ca 6 mån. Jag har även lite mangan samt ganska mycket kalk i vattnet. Vad kan jag göra för att dels få ett bra tryck och bli kvitt mangamet. Det sitter ett filter med kol och ett annat som jag inte vet vad det är men filtrets innehåll ser ut som små gula kulor. Jag funderar på att byta till en hydrofor för att få bort den lilla lukt som finns(dy).
    Vattenprov togs av kommunen (koll av saltvatteninträngning)för ca ett år sedan som visade att vattenkvalitén var bra men innehöll spår av mangam och var kalkrikt. Kan tillägga att jag inte fått några manualer för någon av "prylarna".

#11153 Svar

Anders Nelson

Det var mycket på en gång Håkan, för att göra det enkelt för mig så ring mig den 10 eller 11/1 då är jag på jobbet, så skall jag rådgiva dig.
    Faxa gärna din vattenanalys i förväg, fax-och telefonnr,finner du nedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Vattenanläggning
Din information:

22 − = 20